Grywalizacja czy poważne gry?

News

Sam pomysł, by gry weszły na rynek pracy jako coś więcej niż tylko sposób na zarabianie pieniędzy, nie jest obcy firmom. W ciągu ostatnich kilku dekad można zaobserwować rozwój poważnych gier i grywalizacji, których celem jest podnoszenie umiejętności i kompetencji, promowanie nowych metodologii i praktyk oraz zbieranie informacji.

Poważne gry a gamifikacja

Poważne gry i grywalizacja to dwa terminy, które często są mylone, choć widzimy, że mają wspólne elementy. Oba są strategiami e-learningowymi, jednak różnią się od siebie w sposób znaczący. Oto prosty sposób na rozdzielenie tych dwóch pojęć.

Poważne gry to specyficzne rodzaje gier, których głównym celem nie jest rozrywka. Celem nadrzędnym może być zebranie informacji od grupy docelowej w celu zbadania rynku dla danego produktu lub podniesienie umiejętności i kompetencji pracowników w konkretnej dziedzinie, np. w zakresie umiejętności informatycznych.

Z drugiej strony,gryfikacja ma o wiele bardziej typowe zastosowanie w takich dziedzinach, jak szkolenia, marketing i usługi, w celu zwiększenia zaangażowania i skuteczności.

Korzyści

Obie strategie mają swoje zalety. Obie koncentrują się na zwiększaniu przyjemności użytkownika poprzez zatrzymywanie wiedzy . Obie mogą w znacznym stopniu pomóc potencjalnym uczniom w zdobyciu inspiracji i skupieniu się na tym, co ich najbardziej motywuje.

Ważne jest, aby każdy, kto chce dodać do swojego zestawu którąś z tych metod, zrozumiał, co je od siebie odróżnia. Gamifikacja wykorzystuje inne mechanizmy gry, aby zaangażować graczy. Systemy nagród, takie jak tablice liderów, zdobywanie poziomów, odznaki i punkty, które uczeń może zdobyć, dodają wartości do doświadczenia. Co więcej, przemawiają one do naturalnej potrzeby ucznia, by rywalizować o osiągnięcie ostatecznego celu, którym jest nie kto inny, jak wygrana.

Z drugiej strony,gry poważne działają według innego schematu. Zamiast wykorzystywać techniki gamifikacji, koncentrują się raczej na typowej strukturze gry z dodanymi elementami szkoleniowymi. Poważne gry przynoszą rezultaty w oparciu o pozytywne wzmocnienie i uczenie się w odpowiednim czasie.

Dlaczego się różnią?

Główna różnica między nimi polega na tym, że gryfikacja może być samodzielną formą nauczania/uczenia się. Gry poważne natomiast są traktowane raczej jako dodatek do już istniejącej strategii e-learningowej.

Gamifikacja wykorzystuje różne rodzaje mechaniki przypominającej gry i dodaje je do tradycyjnych metod i programów e-learningowych, aby zwiększyć uczestnictwo i zaangażowanie. Poważne gry to kompletne gry, które są zgodne z typową strukturą gry, a jednocześnie oprócz rozrywki dodają wartość edukacyjną.

Najprościej można o tym pomyśleć w następujący sposób. Gamifikacja polega na wykorzystaniu istniejącego już szkolenia i wzbogaceniu go o elementy przypominające grę. Poważne gry wykorzystują istniejące już gry i wzbogacają je o elementy edukacyjne.

Zastosowanie w realnym świecie biznesu

Zarówno gamifikacja, jak i gry poważne zostały powiązane z uczeniem się przez całe życie, co jest cenną techniką zarówno dla firm, jak i pracowników. Są to doskonałe sposoby promowania i wzmacniania umiejętności i kompetencji w zakresie przedsiębiorczości, a także pomagania pracownikom w osiąganiu kolejnych poziomów umiejętności cyfrowych.

Dlatego projekt "Przedsiębiorczość, zatrudnialność i przedsiębiorczość w środowisku cyfrowym i grach", czyli Triple E-dge, ma na celu zwiększenie umiejętności cyfrowych osób, które w taki czy inny sposób są zaangażowane w świat przedsiębiorstw, a także ich trenerów, ponieważ to oni jako pierwsi wpajają te umiejętności, a także pomagają pracodawcom w określeniu umiejętności cyfrowych, które są istotne w ich sektorze.

Więcej informacji na temat projektu Triple E-dge można znaleźć na jego oficjalnej stronie internetowej.

W czasach, gdy świat rozwija się w zawrotnym tempie, wszyscy pracownicy, potencjalni pracodawcy i przedsiębiorcy muszą podnosić swoje umiejętności i kompetencje. Znajdując odpowiednie materiały szkoleniowe, można poszerzyć swoją wiedzę i doświadczenie oraz zwiększyć swoją atrakcyjność na rynku.